piątek, 25 marca 2011

Pszenno-żytni chleb z siemieniem lnianym na zakwasie

W poszukiwaniu przepisów na chleb na zakwasie zajrzałam do Pracowni wypieków. Skusił mnie chlebek z siemieniem lnianym. 
Wystarczyła mała kromeczka i chlebek trafił na główną lokatę ulubionych chlebków na zakwasie:)
Cudowna chrupiąca skórka, mięciutki wilgotny miąższ i kochane siemię lniane-czy muszę coś jeszcze dodawać?
Zaczyn nastawiłam wieczorkiem, rano wymieszałam składniki. Przepis mówił, by ciasto od razu włożyć do foremki, poczekać, aż wyrośnie i upiec, ale ja po wymieszaniu pozwoliłam mu najpierw godzinkę urosnąć w miseczce, wymieszałam, nałożyłam do foremek, znów poczekałam, aż wyrosną i dopiero upiekłam. Z tej porcji wyszedł mi jeden duży chlebek i dwa małe.
I nie przejmujcie się, że ciasto jest rzadkie-tak ma być.

Pszenno-żytni chleb z siemieniem lnianym 
na zakwasie
Wieczorem
Zaczyn:
30 g zakwasu żytniego
100 g pszennej mąki
100 g wody
Mieszamy i odstawiamy na 12-16 h.

Siemie lniane:
100 g siemienia lnianego
180 ml wody
Mieszamy i odstawiamy na 12-16 h.

Następnego dnia:
Zaczyn łączymy z siemieniem i dodajemy:
100 g mąki żytniej
400 g mąki pszennej
400 g wody
15 g świeżych drożdży (lub 1 łyżeczka suszonych instant, ale lepiej świeże)
2 płaskie łyżeczki soli (ok. 17 g)

Ciasto wyrabiamy mikserem lub łyżką (ja postawiłam na łyżkę). Nie ma potrzeby wyrabiać go zbyt długo,
wystarczy tylko tyle, by składniki dobrze się połączyły. Przekładamy ciasto do formy wysypanej otrębami żytnimi (ja posmarowaną foremkę oprószyłam mąką) i odstawiamy do wyrastania.
Piekarnik nagrzewamy do 210 st C. Wstawiamy chleb, wcześniej wierzch delikatnie spryskując wodą.
Pieczemy 10 minut, zmniejszyć temperaturę do 180 st C i dopiekać ok. 40 minut.
Skórka powinna być wyraźnie rumiana. Po upieczeniu ostudzić na kuchennej kratce.

Smacznego:)

3 komentarze:

  1. Hum parece delicioso...
    vou fazer um também!
    Bjs
    Rose

    OdpowiedzUsuń
  2. Kiedy tak patrze na zdjecia Twoich chlebkow,to moj brzuszek wydaje teskne pomruki:)))Jak tylko bede mogla - rzucam sie do produkcji:)))))))

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja mam przepis nieco inny ale również na chlebek na zakwasie z siemieniem lnianym, który również strasznie mi smakuje :) http://umonique.blogspot.com/2012/10/przepis-na-chlebek-na-zakwasie.html

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...