piątek, 4 stycznia 2013

Ciasto latte macchiato

Szukałam przed Świętami przepisu na ciasto z kremem, bo za takimi przepada mój Syn. Zaczęłam od mojego zbioru karteczek. Znalazłam coś, co stało się hitem na naszym stole!
Kartka z wydrukowanym przepisem była nieco pożółkła. Wygląda na to, że swoje odczekała. Poszperałam dziś po blogach w poszukiwaniu tego, z którego ciasto sobie bezczelnie ściągnęłam i znalazłam u Moniki. Patrzę teraz na Jej zdjęcia i na moje - ciasto Moniki wygląda bardziej apetycznie, więc jeśli mój post nie zachęci Was do zrobienia tego cudu, zajrzyjcie do Niej koniecznie:) Zdjęcia robiłam w świątecznej bieganinie między stołem, kuchnią i tymi, którzy nie mogli się doczekać, by rzucić się na tę słodkość z łyżeczką zanim ciasto na dobre stężało:)

Na spodzie czekoladowe ciasto, wyżej krem cappuccino, potem bita śmietana i wszystko to stonowane gorzkim sypkim kakao. Niebiańskie!
Moje dwie zmiany: zrezygnowałam z dodatku likieru kawowego do mas oraz do bitej śmietany dodałam trzy łyżki cukru wiedząc, że Syn każdą z części będzie jadł oddzielnie - już tak ma:)

Ciasto latte macchiato

Ciasto:
1/4 szklanki cukru
5 jajek
2 łyżki mąki ziemniaczanej
2 łyżki kakao
2 łyżki suchego maku
łyżka suchej mielonej kawy
łyżeczka proszku do pieczenia

Suche składniki mieszamy. Białka ubijamy z cukrem na sztywną pianę, dodajemy żółtka nadal ubijając. Na koniec dodajemy suche składniki i delikatnie mieszamy łyżką. Wlewamy na wyłożoną papierem do pieczenia lub wysmarowaną masłem blachę (duża prostokątna jest idealna) i pieczemy około 20 minut w 180 stopniach. Sprawdzamy patyczkiem, czy nie jest surowe w środku.

Masa cappuccino:
2 łyżki mąki pszennej
2 łyżki mąki ziemniaczanej
6 łyżek cappuccino (dałam waniliowe)
1/4 szklanki cukru
pół litra mleka
kostka masła lub margaryny
ew. łyżka likieru kawowego

Nie wiem, jak gotujecie budyń - szkoła mówi, że suche składniki mieszamy z niewielką ilością mleka, resztę mleka zagotowujemy i wlewamy wymieszany budyń do gotującego się mleka. Ja nigdy się w to nie bawiłam lecz wlewam zimne mleko do garnka, wsypuję proszek, mieszam dokładnie i zagotowuję nie przestając mieszać. Tak też zrobiłam tym razem. Oczywiście gotujemy budyń bez tej kostki masła. Budyń studzimy. Ucieramy masło i gdy będzie już gładkie, powoli dodajemy budyń nie przestając ucierać. Nakładamy na wystudzone ciasto.

Bita śmietana:
pół litra śmietanki 30%
3 łyżki żelatyny
ew. 3 łyżki cukru
i ew. 2 łyżki likieru kawowego

Żelatynę rozpuszczamy w kilku łyżkach wrzątku. Śmietanę ubijamy na sztywno, dodajemy żelatynę. Wykładamy masę na ciasto. Wierz posypujemy gorzkim kakao.
Smacznego słodkiego!

19 komentarzy:

  1. hej Moniczko,a jak by ta koste masla czys mozna zastapic to chetnie sprobuje,np.serkiem mascarpone_co ty o tym myslisz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Izuś, ta masa to klasyczna masa karpatkowa, więc masła w ogóle nie czuć. Choć przyznaję, że wiedza o tym, że ono tam jest nie jest miła;) Myślę, że gdybyś wzorowała się na tiramisu dodając do niego cappuccino, efekt byłby dobry. Jak spróbujesz, daj znaczek koniecznie:)

      Usuń
    2. Ja robię podobne ciasto i to bez masełka.
      Zapraszam na rozpustnegotowanie.blogspot.com/2014/02/torcik-latte-macchiato.html

      Usuń
  2. piękne ciasto :) zapisuję do zrobienia!!

    OdpowiedzUsuń
  3. wow kawa i ciacho w jednym ;) już je lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mmmmmm, pyszotka. Szkoda, że nie mogę sobie teraz pozwolić na takie delicje.
    Ściskam Ilona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana, na wszystko jest pora, a i potęsknić też miło:) Buziaki*** Słodkie:)

      Usuń
  5. O matko... Padłam, ale się pozbierałam, żeby wydrukować przepis :-D
    Oj zrobię na pewno!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozbierałaś się-kamień spadł mi z serca:)
      Jak zrobisz, daj znaczek. O ile nie padniesz:)
      Buziaki Moniś***

      Usuń
    2. Zrobiłam :-) Jest PYCHA!!!

      http://garymoniki.blogspot.com/2013/01/ciasto-latte-macchiato.html

      Usuń
  6. bardzo kuszący wypiek, muszę wypróbować;)

    OdpowiedzUsuń
  7. czyli jak ten budyn w koncu zrobic? bo chce zrobic na ndz, ale dopeiro sie ucze piec i nie bardzo rozumiem jak zrobic ta mase/budyn :)

    OdpowiedzUsuń
  8. i jeszcze pytanie mam takie-czy to jest przepis na taka zwykla, duza brytwanke czy mniejsza?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Budyń możesz zrobić klasycznie, czyli wymieszać suche składniki w niewielkiej ilości mleka, resztę mleka zagotować i wlać mieszankę na wrzące. Potem mieszasz do zagotowania. Lub możesz tak, jak ja: wsypać wszystko do mleka i zagotować. Tylko trzeba cały czas mieszać.
      Przepis jest na dużą blachę.

      Usuń
  9. aha to ja tez zrobie tak jak Pani, zeby bylo szybciej :) dziekuje bardzo ! Wyglada smakowicie i musze sprobowac upiec !:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciasto jest rewelacyjne :). Podałam je ostatnio moim gościom i każdy był zachwycony. Do podawania tego typu ciast polecam szklaną paterę. Przydadzą się też tu specjalne sztućce https://duka.com/pl/jedzenie-i-serwowanie-potraw/sztucce/sztucce-do-serwowania-potraw takie jak nożyk do krojenia oraz łopatka. Za ich pomocą mogę zawsze dokładnie, a także sprawnie nałożyć ciasto na talerzyki.

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam czy zamiast żelatyny mogę dodać smietan fix

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...