wtorek, 9 lipca 2013

Chleb pszenno-żytni z ziarnami na zakwasie

Dziś piekłam go po raz drugi. Dzisiejszy jest płaski - efekt po poprzednich doświadczeniach. Ciasto zostawia się na noc, by podrosło i liczyłam na to, że podrośnie, a nie wyskoczy:) Zostawiłam keksówkę z ciastem chlebowym na stole, a rano miałam je na stole, na krześle i na podłodze:) Wyrósł jak na drożdżach, choć drożdży nie dodałam. Tym razem poszłam po rozum do głowy i zdecydowałam się na większą blaszkę. Chlebek nie uciekł:)
Jest bardzo prosty w przygotowaniu, bo miesza się wszystkie składniki, wlewa do blachy i piecze następnego dnia. Mój zakwas jest pszenno-żytni. Dokarmiam go łyżką mąki co drugi dzień dodając raz mąkę pszenną, raz żytnią. Pięknie pachnie!

Chleb pszenno żytni z ziarnami na zakwasie

2 i pół szklanki mąki pszennej
półtorej szklanki mąki żytniej (poprzednim razem dodała żytnią razową-też było pysznie)
dwie łyżeczki soli
2 łyżki zakwasu
2 i pół szklanki ciepłej wody
pół szklanki ziaren (dałam słonecznik, sezam i siemię lniane, w poprzednim jeszcze rodzynki)

Wszystkie składniki wrzucamy do miski i dokładnie mieszamy do uzyskania jednolitej masy. Blaszkę smarujemy masłem, oprószamy mąką lub otrębami, wlewamy ciasto, przykrywamy ściereczką i odstawiamy na noc. Rano wstawiamy do nagrzanego do 200 stopni piekarnika, po 15 minutach zmniejszamy do 180 i pieczemy do zrumienienia (około 20-30 minut). Smacznego:)

3 komentarze:

  1. jakie wymiary ma forma, w której upiekłaś ten chleb?

    OdpowiedzUsuń
  2. Dokładnie kojarzę to za każdym razem przyjemnie i miło było spędzać czas w kuchni. Oczywiście jeszcze bardziej, że mając do dyspozycji takie porady jak https://basiazsercem.pl/ można naprawdę stworzyć idealne ciasta. Najbardziej cieszy mnie to, że wszystkim one smakują, czyli nie ma żadnego problemu z ich szybkim przygotowaniem.

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...